lördag 19 september 2015

Den dekadente diktaren


Igår var jag i den stora metropolen Trelleborg, en stad som ibland kan tyckas mig ganska öde och något "på dekis".  En gammal industristad (med Trelleborgs gummifabrik eller "gummit" som den kallas i folkmun) och även hamnstad.  Hamnen är förstås levande och färjorna avgår med regelbundna intervaller. På den långa Algatan finns det en hel del tomma lokaler "till uthyrning" står det på skyltarna (både urmakaren och resebyrån försvann från stadskartan). Ännu lever bokhandeln men jag undrar hur länge den ska klara livhanken. För mig har den alltid varit ett vattenhål och jag brukar sällan komma ut tomhänt- så inte heller igår.

I hyllorna, som jag noga letade igenom fanns Göran Häggs ganska färska biografi över den mytomspunne italienske författaren Gabriele d'Annunzio. Nu har jag den här boken på mitt läsbord och har precis satt ögonen i den.



Det återstår väl att se om Hägg kan mäta sig med Lucy Hughes-Hallett- jag misstänker att det blir hart när omöjligt.

Så här skrev jag på min blogg för nästan två år sedan:

Posör. Erotoman. Slösare. Krigshetsare. Författare och pilot. Listan kan göras lång över alla de etiketter man kan sätta på Gabriele D'Annunzio (1863-1938).

Lucy Hughes-Hallett är litteraturkritiker och författare och hon har skrivit en alldeles ypperlig biografi (The Pike) om mannen på fotot ovan- en man som på sin tid var världsberömd: Gabriele D'Annunzio.

D'Annunzios liv var ett enda stort skådespel från början till slut och akterna var många. Man kan lugnt påstå att verkligheten överträffade dikten i hans fall och själv förvånas jag över att han över huvud taget hann med att skriva så många böcker som han ändå gjorde. Det var ju alla kvinnorna, det var också "allt för Italien" och "utsmyckningen" av den stora "scenen" som han agerade på.

Lucy Hughes-Halletts biografi handlar nu inte bara om D'Annunzio utan i hög grad även om den tid han levde i och den var nog så spännande för att inte säga kaotisk. I "The Pike" får man en god lektion i en stor del av Italiens historia.

Under det första världskriget tjänstgjorde Gabriele D'Annunzio som pilot och hans påhitt att "bomba" Wien med propagandaflygblad hör till en av hans mest våghalsiga bravader. En del av flygbladen hade han själv satt text till men även den här varianten (originalen var skrivna på italienska) fanns:

VIENNESE!
Learn to know the Italians.
We are flying over Vienna; we could drop tons of bombs. All we are dropping on you is a greeting of three colors: the three colors of liberty.
We Italians do not make war on children, on old people, on women.
We are making war on your government, the enemy of national liberties, on your blind, stubborn, cruel government that can give you neither peace nor bread, and feeds you hatred and illusions.
VIENNESE!
You are famous for being intelligent. But why have you put on the Prussian uniform? By now, you see, the whole world has turned against you.
You want to continue the war? Continue it; it's your suicide. What do you hope for? The decisive victory promised to you by the Prussian generals? Their decisive victory is like the bread of Ukraine: You die waiting for it.
PEOPLE OF VIENNA, think of your own fates. Wake up!
LONG LIVE LIBERTY!
LONG LIVE ITALY!
LONG LIVE THE ENTENTE!
Året var 1918 och D'Annunzio var en bit över 50....

De sista åren kom att bli lugnare- han bosatte sig vid Gardasjön och lät inreda sin nya bostad i typiskt vräkigt manér.

I dagarna kommer en ny översättning av Gabriele D'Annunzios roman från 1889 (Il piacere) "Pleasure" ut hos Penguin Classics. Den svenska utgåvan av samma bok är från 1902 och har titeln "Njutningslysten".

Jag avslutar med att citera D'Annunzios hustru Maria (hon hade det inte för roligt) : "When I married my husband I thought I was marrying poetry. I would have done better to buy, for three and a half lire, each of his volumes of verse."

Vill man veta mera om Gabriele D'Annunzio och hans liv och Italiens historia under 70 år tycker jag att man ska investera i Lucy Hughes-Halletts mycket läsvärda bok "The Pike- Gabriele D'Annunzio- Poet, Seducer and Preacher of War"- Forth Estate heter förlaget som har gett ut och boken finns i pocketversion till ett inte allför häftigt pris.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

intressant att fördjupa sig i en tid genom en person

Ingrid sa...

Mrs C: D'Annunzio var en ovanlig om än inte särskilt sympatisk person- men hans historia liknar ingen annans.