lördag 5 september 2015

Ännu icke magasinerad eller utgallrad

 
 
Jag talar om "Sju romantiska berättelser" av Karen Blixen - som kom ut på engelska redan år 1934. Den svenska versionen som jag just nu läser är från 1986 och utgiven av Forum bokförlag. "Min" bok finns normalt i den vanliga hyllan på det lokala biblioteket och det är ett mycket nött exemplar jag just nu håller i min hand.


Slaget på redden (Den danska flottan gör sig redo att försvara sig mot engelsmännens angrepp- året var 1801.)

Sju berättelser- alla rör sig i en annan och förfluten tid och jag väljer att hoppa hit och dit i boken. Blixen har ett mycket speciellt sätt att skriva och det finns ett djup i de här novellerna som jag ibland nästan drunknar i- men jag läser och drömmer- funderar och tänker att nog är hon en mästerlig berättare! Den senast lästa novellen är "En supé i Helsingör" och här vandrar man från Napoleonkrigens tid och fram till en kall och mörk vinter år 1841- då frös sundet till is och märkliga saker inträffade. Liv, död, äventyr och olyckor... rotlöshet och val som görs med en omedveten medvetenhet.

Vem har levt det riktiga livet? Den som stannar i hemmets trygga vrå eller den som lämnar allt och bara ger sig ut i den vida och farliga världen? Så bryts isen mellan Helsingör och Helsingborg upp och två systrar har kanske kommit varandra närmare.

Jag länkar till Rävjägaren som också har läst den här novellsamlingen.

Inga kommentarer: