söndag 27 september 2015

Nyfiken på: Diane Meur


Diane Meur är en belgisk författarinna som skriver på franska- några av hennes böcker finns i engelsk översättning. Hennes senaste roman (som är ganska omfångsrik, 500 sidor cirka) handlar om familjen Mendelssohn. Diane Meur har tagit reda på vad som hänt med en stor del av förgreningarna på släktträdet - och hon skriver i romanform.


De mest kända familjemedlemmarna torde vara filosofen Moses Mendelsohn  1729-1786 (han kallas för den tyske Sokrates) och kompositören Felix (1809-1847) som var barnbarn till Moses. På bilden ovan Felix syster Fanny, även hon var mycket musikalisk och hade kunnat bli en lika stor kompositör som brodern men som bekant har kvinnor under historiens gång inte kunnat hävda sin "rätt" lika väl.

Jag har beställt Diane Meurs roman " House of Shadows" (Seagull books har gett ut). Här är handlingen förlagd till det gamla habsburgska väldet och man skriver mitten av 1800-talet. Läsaren hamnar då i Galizien - jag citerar " This is a history of Eastern Europe told in miniature through the tumultuous saga of one family as they try to reclaim their estate in the decades of violence and political confusion that follow. "

Så småningom kanske jag ger mig i kast med romanen om familjen Mendelsohn också.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Intressant inlägg igen.

Ingrid sa...

Tack ska du ha, Hannele. Nu väntar jag bara på några bekanta dunsar i brevlådan!