onsdag 9 september 2015

Resandets rörelse



Nicolas Bouvier (1929-1998) var en schweizisk författare som mestadels skrev reseskildringar. Några av dem har blivit översatta till engelska men vill man ta del av "resten" läser man lämpligen på franska.

Som mycket ung (24 år) for Bouvier tillsammans med sin gode vän Thierry Vermet österut och kom att resa genom det forna Jugoslavien, Turkiet, Afghanistan och Pakistan. Den resan tog ett och ett halvt år och blev till ett elddop och också en djup tur in i den egna själen.

"A journey does not need reasons. Before long, it proves to be reason enough in itself. One thinks that one is going to make a journey, yet soon it is the journey that makes or unmakes you."

Bouvier gjorde långa resor även till Ceylon (Sri Lanka), Japan och Irland .


Dessa två böcker hoppas jag hinna läsa snart.

4 kommentarer:

Ivo Holmqvist sa...

Just den dagboken från Aran - och andra ställen - är mig obekant men den är säkert läsvärd. Den klassiska skildringen om de öarna på Irlands västkust är annars dramatikern J M Synges The Aran Islands, och på film Robert Flahertys dokumentär Man of Aran. Finlandssvensken Olof Enckells De klagande vindarnas ö handlar också om de öarna, skriven 1937 och fortfarande fullt läsbar. Och i fråga om dagböcker från Irland förstås Heinrich Bölls Irisches Tagebuch, skriven tjugo år efter Enckells bok.

Mrs Calloway sa...

tack för tipset om den japanska resan!

Hanneles bokparadis sa...

gillar reseböcker

Ingrid sa...

Ivo Holmqvist: JM Synges och Heinrich Bölls Aranskildringar har jag läst men "De klagande vindarnas ö" får jag se till att leta upp- och filmen skulle jag mycket gärna vilja se. Tack för den läsinspirationen!

Mrs C: Jag har beställt boken så jag ser fram emot att läsa om någon vecka.

Hannele: Jag är själv mycket förtjust i just den genren- om man inte har möjlighet att fysiskt resa så är boken ett ytterst trevligt substitut.