fredag 21 augusti 2009

Nyfiken på: Kanada


Två för mig helt nya författare- från Kanada. Jag är nyfiken på båda och jag har precis lyckats få tag på de här böckerna.
-
Strange Heaven av Lynn Coady och Une saison dans la vie d'Emmanuel av Marie-Claire Blais. Marie-Claire Blais böcker har översatts till flera språk- bland annat engelska.
-
Jag har börjat läsa Alice Munros "Too Much Happiness"- efter den första novellen (den är mycket otäck) är jag fast- jag kan bara instämma i Margaret Atwoods ord " Among the major writers of English fiction of our time". Nu ska jag återgå till min fängslande läsning!


2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag tycker Munro påminner mycket om Atwood, faktiskt. Eller så är det hela Kanada som liksom har samma språk...

Ingrid sa...

Det kan säkert stämma- och jag gillar dem båda två :-) Jag är snart klar med "Too Much Happiness" av Munro- och hoppas att den boken ska få många läsare.