torsdag 20 augusti 2009

konsten och poesin....och lite nostalgi (igen...)

Den här målningen av Waldemar Lorentzon minns jag från min lärobok i svenska språket och litteraturen -( ja, det var på 60-talet....)"Kosmisk moder" illustrerade dikten med samma namn av Erik Lindegren. Jag funderade mycket över både text och bild redan då- och fortfarande tycker jag om att försjunka i just den här tavlan och den här mångfärgade dikten.....
-
Flera tavlor av Waldemar Lorentzon och de övriga konstnärerna i Halmstadgruppen finns att
beskåda här.

KOSMISK MODER
var i mig dina vintergators andning

var i mig den du redan är och alltid har varit

en dröm bortom drömmens berg och bortom hemligheten

något verkligare än verkligheten

något som jag varken kan glömma eller minnas

något som mörka skepp som vandrar upp mot fyren

något som moln som ljusa klippor och klippor som mörka moln

något som förvandlar ofattbar köld till ofattbar värme

något som var i mig och förvandlade mig

o förvandla mig

gör mig till en hamn för min oros skepp

vänta mig under jorden

sök mig i min urna

o förvandla mig och var i mig

så som jag omärkligt vilar i dig

i medvetslös dröm om dina ögons stjärnbild
Erik Lindegren

2 kommentarer:

Bai sa...

Dette var flott!

Ingrid sa...

Jag tycker också att det är en "stor" dikt... den är verkligen vacker.