torsdag 3 april 2014

Tysk torsdag: En bok "på vänt"


 Jag hade tänkt att skriva om Ralph Giordanos resa i Ostpreussen men boken tog sin rundliga tid att hamna i min brevlåda så det får anstå ett tag till. Ralph Giordano är över 90 år gammal men han verkar vara synnerligen aktiv fortfarande.

Giordano kommer från Hamburg och hans mor var judinna. Familjen lyckades överleva de hemska åren under 1930-och 1940-talen genom att hålla sig gömda i en källare. Om detta skrev Giordano i romanen "Familjen Bertini" (det finns en svensk översättning) som kom ut på originalspråket år 1982. Boken blev också till en TV-serie som visades några år senare på tysk television.

Om "Ostpreussen ade" skrev Siegfried Lenz så här " en kärleksförklaring inramad i svart". (Lenz kommer från Lyck i Masurien). ("Ostpreussen ade" kom ut år 1994 så det är ingen helt ny bok).




Debattens vågor verkar ständigt gå höga runt Giordano.(Det är bara att ta en titt på exempelvis det tyska wikipedia).

Jag ska göra ett nytt försök med Familjen Bertini (det är en ganska tjock roman och den finns i bästa fall att få tag på som fjärrlån) och Giordanos resa i det forna Ostpreussen ligger högt upp i högen på mitt läsbord.

 Sanna har skrivit om Juli Zehs roman Spieltrieb.

3 kommentarer:

Bokmoster sa...

Bertinis har jag läst om i något sammanhang, men kanske var det om teveserien. Lycka till med romanen!

Sanna sa...

Det är inte klokt vad människan står ut med i nödsituationer. Att leva gömd i en källare - vilket öde. Och nu står brunskjortorna i led runt om i Europa igen, avskyvärt.

Ingrid sa...

Bokmoster: Jag hade romanen hemma (lånebok) för något år sedan men då hann jag inte med- jag ska göra ett nytt försök och prioritera lite bättre.

Sanna: Det var fruktansvärda tider och historien upprepas- människan lär sig aldrig.