onsdag 16 april 2014

Pest och kolera och lite till


Jag erkänner det villigt- jag är lat. Jag väntade ett bra tag att skaffa Patrick Devilles roman "Pest and Cholera" som kom ut redan för två år sedan- på originalspråket, franska. Jag borde ha läst den redan då men det kändes mera bekvämt att ta tag i den engelska översättningen som kom så småningom. Nu har jag alltså denna engelska version i min hand och den är väldigt svår att släppa." Pest och kolera" hamnade på otaliga "korta listor" för många litterära pris (och knep till slut Prix Fnac, Prix Fémina och Prix des Prix). Huvudpersonen är Alexandre Yersin- läkare och äventyrare .


 Deville har skrivit flera romaner och vill jag läsa dem får jag skärpa till mig och läsa på franska. Jag tror att jag gärna gör det.

Jag hoppas få några lugna lässtunder under påskhelgen för jag har en ganska rejäl hög med olästa böcker på mitt nattduksbord just nu.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Spännande böcker du hittat igen!

Ingrid sa...

Hannele: Boken om Yersin är verkligt bra- ett annorlunda människoöde.