måndag 14 april 2014

Inga deckare i påsk



Deckare är inte min favoritgenre även om jag läser en och annan ibland (men då helst gamla engelska sådana av till exempel Agatha Christie och Dorothy Sayers). Till påsk ska man av någon anledning läsa extra många kriminalromaner. Det tänker jag definitivt inte göra för just nu har jag ögonen i den vad jag skulle kalla för "äkta varan"- nämligen Anton Tjechovs mycket gripande och lika mycket obehagliga skildring av den resa han gjorde till straffkolonin (ön) Sachalin i början av förra seklet.

"Bleak" är det engelska ord som passar extra bra i sammanhanget. På fotot ovan (som är lånat) en vy av "Tjechov Peak" som man kan hitta strax utanför staden Yazhno Sakhalinsk. Jag känner ingen speciell lust att åka dit. (Jag får väl fara till Blåkulla i stället).



2 kommentarer:

Kurt sa...

Men läser man om bakgrunden till fenomenet att läsa kriminalromaner till påsk så är ju det ganska intressant, och involverar också en mycket intressant författare (Nordahl Grieg).

http://no.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5skekrim

mormor Hanneles bokparadis sa...

här har jag passat vattenkoppiga barnbarn hela veckan, inte mycket läsning :)