måndag 28 april 2014

Får jag följa med?


Snowflakes in rain har startat ett eget presidentfruprojekt - läs HÄR och det tycker jag är så otroligt spännande att jag gärna vill följa med på resan. Den kommer att bli lång för det finns ju en del fruar i den samlingen och alltför många är ganska anonyma åtminstone för oss här i Europa.

Jag har en hel bokhylla med bara "Americana" dvs amerikansk historia (min man var amerikan och därför är mitt intresse extra stort). Det finns en del presidentbiografier i samlingen men inte så många presidentfruar. Hilary Clinton, Mary Lincoln och Eleanor Roosevelt är några av de få som har klämt in sig bland alla karlar.

Var börjar man? Kanske från nummer ett bland presidenterna, George Washington. Hans fru hette Martha Custis Dandridge (1731-1802) och hon var en mycket välbärgad änka när hon gifte sig med den blivande generalen och presidenten år 1759.





Fyra barn hade hon fött på fem år (bara två av dem överlevde till vuxen ålder)- hon blev änka år 1757 och då var hon bara cirka 25 år gammal. Två år senare gifte hon alltså om sig och det var ett mycket påkostat bröllop. Paret bosatte sig på Washingtons egendom Mount Vernon i Virginia.



Det var ett konvenansparti men äktenskapet verkar att ha blivit lyckat. Det långa frihetskriget måste ha varit svårt för Martha - maken var ju borta av och till under väldigt många år. Sedan blev han president och då fick Martha stå för ett omfattande värdinneskap. På den tiden var det New York och Philadelphia som var regeringsmaktens säte- först år 1800 blev det förlagt till Washington D.C.

 
Jag misstänker att det är svårt att hitta något som Martha själv har skrivit och då får man låta sig nöja med biografier. Jag har hittat den här- skriven av Patricia Brady.

Martha Washington var för övrigt den första kvinnan som fick äran att porträtteras på frimärke i USA. (Året var 1902).

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

verkar kul, jag läser gärna inläggen

Ingrid sa...

Jag tror att Snowflake ska börja med Abigail Adams och jag väntar med spänning på en biografi om Martha Washington. Abigail Adams var en mycket intressant kvinna!

Anonym sa...

Bror av min farmor flyttade till USA i 1938 efter "Reichspogromnacht". Han var så glad även om han saknade Tyskland väldigt... Så jag hade som barn alla bilder av alla presidenter från början till 1960 (han dog tidigt, 1956). Jag kännde alla som barn, det var bra, jag gillade till exempel Thomas Jefferson och andra väldigt mycket. (Men jag visste inte att 3 av den första 4 presidenter var slavägare, "slave-holders". Ibland är informationen vi har lite ensidig i vår värld, och jag tror det är bättre att veta om hela bilden.).

Jag hoppas - och jag vet att många tänker inte så - att Hillary Clinton kommer inte att bli president. Jag läsde för många grym saker (jag vet att många i många länder är inte bättre).
Och hennes reaktion när diktatorn Gaddafi dog var omänskligt, även om Gaddafi var en fruktansvärt hemsk diktator. (Cecilia Malmström från Sverige förhandlade med diktatorn precis förre vi dödade honnom, 2009-10. Och EU och Malmström gav honom 50 miljoner Euro efter förhandlingar - för att "skydda oss från flyktlingar"... 350 av flyktlingar är här i Hamburg nu, många kompisar drunknade och dog. Hamburg vill "ta bort med de"...Så många saker man glömma bort, men varför? Ibland verkar det så som om vi vet om omänskligheten bara om det är vår fiende).

När jag tittar på Clinton's reaktion så tänker jag det skulle bli bättre att leva i en annan värld, i en värld utan sådana politiker.
http://www.youtube.com/watch?v=Fgcd1ghag5Y

Verkligen, det är otroligt, jag avskyr hennes reaktion, det är kallt, inhuman. Men Snowflake-projekt är säkert bra! Och jag hoppas att USA kommer att ha en kvinna som President snart, men inte Clinton, och kanske en kvinna som inte måste ha miljoner av Dollar utan kunde vara "en bra kvinna som president". Kanske kvinnor dödar inte mer än 3000 människor med drönare, barn, kvinnor, 95% oskyldiga människor, och utan att man förklarar krig emot länder man skickar drönare till...och efter 30 minuter igen...när familjen kommer att titta om några från familjen lever... Obama gör precis det här, jag trodde inte det när man berättade det för mig.
Ingen måste tror vad jag tror, jag är säkert att ni tror jag är fel. Men jag lyssnade för ofta att "we are the good guys". Nej, det är vi inte, tror jag, inte Tyskland, inte USA. Det är någonting väldigt beklämmande, att alltid säger vi "är de Goda" - och att agerar som till exempel Hillary Clinton. Finns bättre kvinnor i USA.

Ingrid sa...

Klemperer: Jag undrar själv vilka som kommer att kandidera för presidentposten i USA. Om världen blir bättre med kvinnor vid makten undrar jag. Människor är som de är och politik är ett smutsigt hantverk. Makt korrumperar- oavsett kön. Där har jag inga illusioner alls.

Därför tycker jag att fruarna är ett något behagligare projekt än männen vad gäller presidenterna.

Gott eller ont... världen är grå. Nyanserna kan förvisso skifta men grått blir det. Till USA hyser jag själv hat-kärlek. Mycket tycker jag om men det finns stora svarta hål också. Det är ett hårt land att leva i- " an unforgiving society".