måndag 30 december 2013

Kritikerrosat i Spanien

 

Vad läser man i andra länder? Det är jag alltid mycket nyfiken på och jag fick tag på en lista över
"årets böcker" i Spanien. Tyvärr behärskar jag inte spanska språket mer än det jag kan "sila" genom franskan - men en del av böckerna finns tack och lov på andra språk också.

År 2014 kommer vi säkert att få se många böcker med fokus på första världskriget och också om de där dagarna i slutet av juni år 1914 då världen höll andan. Jean Echenoz är en fransk författare och hans bok om en av dem som hörde till "the lost generation" har toppat de spanska bästsäljarlistorna. Nu kommer Echenoz 1914 i engelsk översättning också- och den vill jag givetvis läsa.



"Flykten" har blivit titeln (Die Flucht) på den tyska översättningen av Jesús Carrascos berättelse om en pojke som är på vandring i ett förött landskap. Detta är en debutroman och den har fått många lovord. Jag tänker mig något i stil med Cormac McCarthys Vägen och kanske gör jag ett försök med den tyska översättningen.

För den som vill se en del av de spanska titlarna HÄR är länken.

Inga kommentarer: