söndag 8 december 2013

På jakt efter det danska



Jag är i full färd med att sätta ihop en lista över danska författare som jag vill läsa något av. Idag hittade jag till exempel Halfdan Rasmussen (1915-2002). Han hade humor, var samhällskritisk och han var lyriker. Träffande och "to the point". Han är också mycket känd för sina "vrövleverser" för barn (och även för barnsliga vuxna- och till dem hör jag).

Jeg skriver sjove digte
Jeg skriver også triste
De förste laeser andre folk
Selv laeser jeg de sidste.
(från Tosserier IV).

Från Halfdans ABC kommer dessa verser:

Bennys bukser brændte
Børge råbte ÅÅÅHH
Børge havde nemlig
Bennys bukser på

Else elsker pelse.
Else elsker pølse.
Pølse åd hun dagen lang.
Elses pels blev alt for trang.
Pelsen holdt, men Else sprak.
Else - pelse - pølsesnak.

Halfdan Rasmussen skrev som sagt också dikter som var både vackra och allvarliga. Här första versen i dikten Ingen er helt alene som kan läsas i sin helhet HÄR.

Lille menneskehjerte,
tempel og bedested,
skænk mine tavse læber
toner at synge med.
Lær mig at møde livet
åbent og rent idag.
Hjælp mig at føre drømmen
frelst gennem nederlag.


2 kommentarer:

Ivo Holmqvist sa...

Den suveränt uppsluppna Tosserier, lätt att känna igen på sitt gråluddiga kartongomslag, har tryckts i väldiga upplagor. Den var länge och är kanske fortfarande en given present både vid konfirmationer (som fortfarande firas med eftertryck i Danmark) och till studenten.

Halfdan Rasmussen som dog för elva år sedan, 87 år gammal, har flera kolleger både i sitt hemland och härhemma som är lika akrobatiskt skickliga rimsmeder och har samma sinne för det absurda i tillvaron, främst av dem Benny Andersen och Lennart Hellsing.

Och alla tre har haft lyckan att få kongeniala illustratörer: Ib Spang Olsen, Arne Ungermann, och för Hellsings del först Stig Lindberg och sedan Poul Ströyer, själv dansk.

Någon som är påläst på den nordiska bilderboken kan säkert hitta danska kusiner till Kusin Vitamin. Jag har ett vagt minne av att någon hos Benny Andersen ävenledes hänger och slänger uti en gardin.

På bokmässan i Göteborg nyss uppträdde Lennart Hellsing, i högsta grad still going strong i sitt nittiofjärde år, i vackert brandgul linnekostym, det närmaste vi har av en levnadsklok gammal kinesisk filosof.

Ingrid sa...

Ivo Holmqvist: Ja, dessa skickliga ordkonstnärer- som inte bara leker med ord och språk utan som också förmår säga något viktigt. Jag har faktiskt beställt en av Rasmussens böcker nu- med Ib Spang Olsens förnämliga illustrationer. Jag kommer också att leta efter böcker av Benny Andersen nu. Tack för all information!