söndag 1 december 2013

Books of the Year- enligt TLS


Ett år går mot sitt slut och i december brukar många litterära magasin lista "årets böcker". Jag hittade ett utdrag från The Times Literary Supplement (tyvärr har jag inte längre den här fina tidskriften i pappersform så får nöja mig med en förkortad webb-variant).

Litteraturkritiker och författare har valt ut en eller flera, som de tycker, höjdpunkter i årets bokflod. Flera röster får Lucy Hughes-Hallets biografi över den kontroversielle italienske författaren Gabriele d'Annunzio (1863-1938). Idag är han tämligen bortglömd i Sverige men i Italien kan man läsa hans romaner i nya utgåvor (och det finns en del på engelska också). Jag har faktiskt införskaffat "The Pike" och jag har börjat läsa- efter 200 sidor (det är en tegelsten på över 600 sidor i allt) är jag fast och tycker att det här är ett verkligt skickligt hopfogat porträtt av en inte särskilt sympatisk man.



John Williams roman "Stoner" får även den flera berömmande röster. Jag läste det här mästerverket för några år sedan och blev mycket tagen.

"Stoner föds (1891) som enda barnet till strävsamma och fattiga lantbrukare i Missouri. Under stora uppoffringar skickas han till college där han förväntas studera agrikultur- men... Stoner förtrollas av litteraturen och han ändrar inriktning- till sina föräldars tysta förtvivlan. Litteraturen blir också det han viger sitt liv åt... ett stilla liv som han stoiskt och modigt väljer sig igenom.
-
Här finns den hemska hustrun- ja, maken till gräsligt kvinnoporträtt får man leta efter. Edith är en kall, cynisk, bortskämd, manipulerande, lat och kärlekslös kvinna. Stoner lider i tysthet. Akademiska intriger får också stor plats i boken- djävulska sådana - Stoner är en ärlig och rakryggad man- det brukar man få betala för i den här världen- så också han. Det som verkligen rör mig är dock bokens andra kvinnoporträtt- för Stoner får uppleva kärleken också- det är så vackert skildrat - både sensuellt och romantiskt i en lagom blandning. Men...kärleksaffären är dödsdömd på förhand.
-
Boken slutar där den börjar- med Stoners död. Jag läser "Stoner" som en hyllning till den "tyste mannen" - kanske som en historia om "everyman".... Stoner är en mycket vacker bok- och den är väl värd att (åter)upptäcka.
-
Så här karakteriserar Stoner's vän honom: " You are the dreamer, the madman in a madder world, our own midwestern Don Quixote without his Sancho, gamboling under the blue sky"


(Utdrag från mitt eget inlägg här på bloggen i september år 2010). "Stoner" kom ut ffg redan år 1965.

Margaret Drabble har fastnat för "The Mussolini Canal" av Antonio Pennacchi, Peter McDonald tycker att man ska läsa en diktsamling " Poetry of the First World War" (sammanställd av Tim Kendall)- vi skriver snart 2014 och 100-årsminnet av starten på det krig som skulle komma att ändra hela Europa- för alltid.

Jag blir också nyfiken på en bok om William Wordsworth och hans syster Dorothy: William Wordsworth and Dorothy Wordsworth: All in Each Other av Lucy Newlyn.

Robert Graves: Selected Poems (en ny utgåva i redaktion av Michael Longley), Kate Atkinson: Life After Life (den har blivit en bästsäljare) och Meg Wolitzer: The Interestings är ett par andra av de böcker som får beröm.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

blir lite nyfiken på Stoner

Anonym sa...

Hannele: Jag tyckte väldigt mycket om Stoner.... läser gärna om.

Ingrid

Anonym sa...

Mussolini Canal is amazing - hope you enjoy it! It's very heart-warming and you really end up caring for the characters, apart from Mussolini, who shows up every now and again. I cannot recommend it highly enough.

Ingrid sa...

Dear Anonymous, I am sure I will enjoy Mussolini Canal and I am really looking forward to reading it. Thank you for your recommendation!