fredag 26 november 2010

Den sårbara supermakten av Erik Åsard

"Den sårbara supermakten" är väldigt välskriven och mycket lättläst (utan att på minsta sätt vara trivial). Nu är den min kvällslektyr och jag har svårt att lägga den ifrån mig.

-

Kapitel två handlar om Medier och politik i USA och framför allt om hur televisionen kom att ändra hela mediesituationen på ett oerhört omstörtande vis. Amerika låg långt före resten av världen och år 1956 (när vi knappt visste vad TV var i Sverige) såldes cirka 20 000 Tv-apparater per dag i USA. År 1960 hade nio av tio amerikanska hem en TV-apparat. Program i televisionens bandom var t ex Lucy show (I love Lucy), Leave it to Beaver och för barnen fanns "Howdy doody".

-

Tv-nyheterna i USA har alltid varit styvmoderligt behandlade - de så kallade nyhetsankarna stjäl "showen"idag kan man väl säga- men Edward Murrow och Walter Cronkite stod i en klass för sig i TV:ns barn-och ungdom. Edward Murrow vågade t ex sätta sig upp mot Joseph McCarthy - och år 2005 kom en film (i regi av George Clooney)- Good Night and Good Luck." Jag kommer själv aldrig att glömma Walter Cronkite, rörd till tårar, rapporterande att President Kennedy avlidit. När Cronkite gick bort sommaren 2009 blev det stora rubriker över hela USA.

-

År 2000 var min man och jag på resa i Vermont och övernattade i den trevliga lilla staden Putney . Här kom vi i slang med en äldre herre som fällde yttrandet "Ronald Reagan made it OK to be an asshole". Hur Reagan förtjänade detta epitet kan man läsa på sidan 46 i Åsards bok. Reaganadministrationen lät nämligen avskaffa den så kallade "Fairness Doctrine".

-

"Fairness Doctrine" hade 60 år på nacken och den föreskrev att " eftersom antalet frekvenser var begränsade måste alla med sändningstillstånd ägna rimlig tid åt diskussioner om viktiga samhällsfrågor. Den stadgade vidare att personer som blivit attackerade i etern hade en rätt att replikera. Avsikten var att belysa olika sidor av varje fråga och ge människor med olika uppfattning en möjlighet att göra sina röster hörda. Efter regleringen hade avskaffats blev det fritt fram att sända den typ av ensidiga och högröstade pratprogram i radio och tv som etern i dag översvämmas av." (Mina egna tankar går genast till kanaler som Fox News. )

-

Mitt nästa kapitel i boken handlar om dödläget i Washington- det ser jag fram emot att läsa i kväll.

-
Putney, Vermont. (från Wikipedia).

Inga kommentarer: