tisdag 30 november 2010

Ryktbara recensioner 1.


I årgång 1947 av All världens berättare hittar jag "ryktbara recensioner" - kända författares kända verk sågas... rejält. Här ett utdrag ur Professor F A Cederschiölds tankar om Strindbergs Röda rummet från Aftonbladet av år 1879.

-

"Vad är väl detta August Strindbergs vidriga arbete annat än en serie av analyserade bitar, utan ringaste sammanhang och utan annat, åtminstone skenbart ändamål än att med ungdomligt övermod fördöma allt omkring sig. Hela detta skriftställeri förefaller icke olikt, då okunniga ungdomar roa sig med att stampa i rännstenarna för att med det orena vattnet nedsmutsa förbigående."

-

Strindbergs Röda rummet läses fortfarande men vem f-n var F A Cederschiöld....

5 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Hahahaha åh va roligt!

Vixxtoria sa...

Nu är väl inte Röda rummet min Strindberg-favorit, precis, så lite håller jag kanske med Cederschiöld ;-)

Fast annars ligger det mycket i det där. Jag minns att Kellberg gjorde ner Bellman när det begav sig, och gemene man är väl mer bekant med den senare nuförtiden åtminstone...

Kanske kan man summera med att om man inte kan bli odödlig genom att skriva god litteratur själv, så får man göra ett försök att bli oförglömlig genom att såga den goda litteraturen ordentligt :-D

Ingrid sa...

Böcker, böcker, böcker:Jag har fler sågningar på gång- (historiska sådana)
Vixxtoria: Röda rummet minns jag själv bäst som TV-serie en gång i tiden (med Per Ragnar i en av huvudrollerna). Röda rummet är heller ingen favorit hos mig men det där med att hoppa i rännstens- vatten var väl ändå att ta i :-)(Jo, man kan göra försök att bli odödlig genom att sabla ner andras mödosamt (får man tro) nedplitade berättelser. Rätt intressant att läsa de där gamla sågningarna. Jag har hittat flera i mina All världens berättare (åh denna fina tidskrift- jag suckar djupt över att något sådant inte längre kan/kommer att ges ut....

Maud/En bok om dagen sa...

Röda rummet var plågsam läsning, minns jag. Den tog aldrig slut, kändes det som! Inte en av mina favoriter... ;-)

Ingrid sa...

En bok om dagen: Jag har vaga minnen av läsningen.. så ingen favorit hos mig heller- däremot tyckte jag att TV-serien var ganska bra.