måndag 8 november 2010

Det gamla Europa


Nästa års bokmässa kommer att ha fokus på "Tyskspråkig litteratur". Lyran har satt ihop en väldigt fin lista på tyskspråkig litteratur (översatt).

-

Jag är mitt uppe i läsningen av Christine Brückners "Jauche und Levkojen"- där handlingen tilldrar sig i det som förr var "Hinterpommern" . Det är en förlorad värld och romanen handlar inte bara om en ung flickas utveckling- den handlar också om ett Tyskland som förändras- och under läsningens gång lär jag mig mycket om Tysklands historia. Det gamla Europa.... det som inte finns mera... det första världskriget gjorde slut på det- och nästa stora krig hjälpte till ytterligare att förändra allt det som varit gammalt och invant.

-

Tyskland är ett land med en mycket intressant historia- växlande- och också våldsam och otäck. -

Jag har en engelsk TV-serie på DVD "The Fall of Eagles" (gjord av BBC) från 1974. Den täcker större delen av det Gamla Europas historia från 1848 till 1918. Jag kan varmt rekommendera den- den är mycket välgjord.
-
Och nu återgår jag till Hinterpommern och Poenichen.

Inga kommentarer: