måndag 8 november 2010

M- en essäsamling av Carl-Johan Malmberg


Snowflake skrev så fint om Carl-Johan Malmberg att jag bara kände "Jag måste läsa". Nu har jag köpt "M - möten med Mahler, Melville, Duras och minnets atleter". Här kan man läsa om Melvilles Billy Budd, om Samuel Beckett, Beethovens pianosonater.... Alma Mahler (en kvinna som "nedlade" en kompositör, en arkitekt och en författare); Yeats... och så många fler och så mycket annat. Jag är så glad för den här boken!
-
Från essän om "Bokens alkemi"-hämtar jag följande rader: ---- boken är laddad med hemligheter, och dragningskraften hos dem finns bara så länge de förblir hemligheter. Liksom könets dragningskraft för Don Juan bara finns hos den kvinna han ännu inte ägt. Tillägnandet av en leder till lusten att erövra en annan, i en ändlös räcka.
-
Samma är det med läsningen; den leder från bok till bok, läsakten liksom kärleksakten när sig liksom cigaretten för Oscar Wilde av sin egen otillfredställelse."
-
Nära 400 sidor att långsamt njuta av. Härligt!

2 kommentarer:

snowflake sa...

Åh! Det låter som härlig läsning! Och som att man blir lite klokare på kuppen. :-)

Ingrid sa...

Jag är tacksam mot dig som tipsade om den här författaren, Snowflake. Jo, jag tror att man blir väldigt mycket klokare av att läsa hans fina essäer.