tisdag 23 november 2010

Hellmut von Cube


Jag nedkallar min välsignelse över "All världens berättare" som innehåller så många fina berättelser av så många likaledes fina författare. Jag är fortfarande fullt sysselsatt med årgång 1946 och här (i juninumret) hittar jag en så rörande och vacker liten berättelse- författad av Hellmut von Cube. Jag citerar presentationen: Hellmut von Cube hör inte till de diskuterade namnen i tysk litteratur. Hans böcker som alltid rör sig på strängt neutral mark, når stora upplagor i hemlandet mest för att de tillfredställer det romantiska draget hos läsarna. Den här reproducerade bagatellen är hämtad ur "Tierskizzenbüchlein", en fullträff inom sin art, där fåglar, kattor, kor och hundar presenteras på traditionellt sätt, men där författaren därutöver förstått att ge dem en fascinerande personlig touche".
-
Den lilla berättelsen i AVB handlar om en hund- (som blir en änglahund) och den är verkligen rörande och vackert skriven. Bodil Zalesky har översatt en verkligt underbar skiss av von Cube- om nattfjärilar. Denna lilla bok kommer jag inte att kunna motstå- och den är redan placerad på min önskelista.

Inga kommentarer: