måndag 1 november 2010

Tyska nytillskott i min bokhylla

Äntligen ramlade de ner- några böcker jag beställt för ett tag sedan. Mest efterlängtad var Juli Zehs "Corpus Delicti" men Anna Seghers "Transit" vill jag också väldigt gärna läsa. Anna Seghers finns översatt till svenska i "Det sjunde korset" (mycket, mycket läsvärd och skrämmande otäck roman från Hitlertidens Tyskland).
Petra Morsbach känner jag inte till så väl men hon skriver om "musikalisk miljö" (det låter spännande, tycker jag)- en litteraturhistoria i pocketformat om Weimartiden kunde jag inte motstå.
-
Det blir svårt att välja...

2 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Det ska bli intressant att höra vad du tycker om Juli Zehs senaste. Jag har läst några av hennes tidigare böcker och tycker hon är lite knepig. Den nya handlar visst om en utopi. Eller hur? Hon är klart en intressant och spännande författare.

Ingrid sa...

Bokstödet: Jag har kikat lite på hennes tidigare böcker och tyckte precis som du att de verkade lite knepiga- den här romanen har ett ämne som intresserar mig "hälsofanatism" så jag hoppas och tror att boken ska bli en spännande läsupplevelse.