söndag 7 november 2010

Den sårbara supermakten: Kennedyeran


Jag läser Erik Åsards bok "Den sårbara supermakten" om USA:s väg från John F Kennedy till Barack Obama. Åsard ställer bland annat frågan om USA är en supermakt på fallrepet- och i så fall- vilken stormakt kommer att ta USA:s plats.

-

Det här är en bok som man inte bör sträckläsa även om den är väldigt väl upplagd för detta- tydliga och väl avgränsade kapitel gör det lätt att följa historien som den berättas. Det finns 10 kapitel allt som allt- det första har rubriken "Kennedy, Johnson och Vietnamkriget".

-

De flesta i min generation minns exakt vad de gjorde den där fredagkvällen i november år 1963-Jag själv satt och slötittade på Aktuellt med den populäre nyhetsuppläsaren Sven Lindahl när meddelandet om ett attentat i Dallas kom. Några minuter senare uppgavs att president Kennedy blivit svårt skadad och att tillståndet var kritiskt. Mot slutet av sändningen kom så budskapet att president Kennedy avlidit. Det var svårt att ta in. Jag minns bara en stor uppgivenhet och att man visste att detta var slutet på en era.
-
Vill man veta mer om Kennedys liv finns det mängder av böcker men Åsard rekommenderar främst Robert Dalleks "An Unfinished Life: John F Kennedy 1917-1963". (Det är den boken som finns på bilden längst upp i mitt inlägg).
-
Kennedys största framgång under den korta presidentperioden var 1963 års provstoppsavtal som ingicks mellan USA, Sovjetunionen och Storbritannien. I avtalet förbjöds kärnvapenprov i atmosfären, på marken och under vattnet (dock inte under jorden).
-
Mycket i kapitlet handlar om Kennedys avsikter i Vietnam- det kan man bara spekulera i och allt tyder på att han inte hade bestämt sig för någon som helst handlingsplan innan han dog.
-
Åsard talar om Kennedymyten och nu citerar jag: " Väl så viktigt är att Kennedymyten i sig inrymmer de två delvis motstridiga grundervärderingar som utmärker USA:s nationella ideologi: individualism och strävan efter personlig lycka å ena sidan samt gemenskapskänsla och socialt engagemang å den andra. Historiskt har dessa värderingar existerat sida vid sida i ett slags permanent konkurrens"
-
Mot slutet av kapitlet konstateras att epoken Kennedy nu verkar ha kommit till vägs ände- Den siste Kennedybrodern, Edward, gick bort för ett år sedan och ingen i den yngre generationen verkar att vilja axla den berömda manteln.
-
Nästa del av kapitlet handlar om Lyndon B Johnson- mera om denne längre fram.
-
"Den sårbara supermakten" är utgiven på Historiska Media förlag.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

tänk, jag minns min mormor som grät,
jag är osäker om vi hade tv.

Ingrid sa...

Jo, grät gjorde nog jag också. Kennedy var så karismatisk.