fredag 5 november 2010

Min tyska hylla

(I Heidelberg ska man spotta i floden Neckar- fotot är inte taget av mig.)
-
Tyskspråkiga författare - ( från mina hyllor):
-
Ingeborg Bachmann (Österrike)
Vicki Baum (Österrike)
Thomas Bernhard (Österrike)
Bertolt Brecht
Alina Bronsky (finns inte i svensk översättning men väl i engelsk)
Heinrich Böll - nobelpristagare
Friedrich Christian Delius
Friedrich Dürrenmatt (Schweiz)
Hans Fallada
Theodor Fontane
Johann Wolfgang von Goethe
Günter Grass (nobelpristagare)
Christoph Hein
Judith Hermann
Hermann Hesse
Irmgard Keun
Erich Kästner
Tanja Langer
Selma Mahlknecht
Thomas Mann (nobelpristagare)
Herta Müller (Rumänien) (nobelpristagare)
Rainer Maria Rilke (född i Tjeckoslovakien- död i Schweiz)
Nelly Sachs (nobelpristagare)
Uwe Timm
Günter Wallraff
Juli Zeh
Stefan Zweig
Martin Walser
Gabriele Wohmann
Christa Wolf
-
Jag tror att så gott som samtliga dessa författare finns översatta till svenska- men många översättningar har några år på nacken och då finns böckerna inte längre så lätt tillgängliga. Sådana här uppräkningar kan lätt bli lite tradiga (som man säger på skånska) men det är i alla fall en början. Fortsättning följer....

3 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Fin bild på floden. Fast jag förstår inte hur man kan besöka Heidelberg _utan_ att se den (och att gå över broarna några gånger), för floden är rätt dominerande.

Bra lista också ;-)

Metta Karlsson sa...

Bra lista!

Ingrid sa...

Vixxtoria: jo, floden syns.... Heidelberg är en mycket romantisk stad... gammal och fin...

Vixxtoria och Böcker,böcker,böcker: Hoppas att listan kan bli till nytta!