onsdag 16 december 2009

Maus (The complete Maus) av Art Spiegelman



Jag hade mina funderingar när jag beställde den här boken- en seriebok. Kunde det vara något för mig? (Jag har inte läst serier sedan tidigt 60-tal och har inte "hängt med" i den nya tiden med hela böcker i serieform).

-

Det visade sig att alla mina farhågor kom på skam. Jag har läst en hel del böcker om förintelsen- men att läsa om Vladek och Anja (Art Spiegelmans föräldrar) var som att få ett knytnävsslag rakt i solar plexus. Serieformen gör läsupplevelsen mycket starkare. Nazisterna tecknas som katter, polackerna blir till grisar och fransmän (det förekommer bara en) som grodor. Judarna tecknas som möss. Det blir otäckt.

-

Art Spiegelman skildrar hur han intervjuar sin far om hans hemska upplevelser före och under kriget- (det blir också ett mycket intressant porträtt av relationen mellan Art och fadern- som genomsyrar hela boken.) En liten pojke spelar också en stor roll i skildringen- Richieu- Art's bror som dog innan Art föddes. En så sorglig död. Både Anja och Vladek Spiegelman överlevde förintelsen- men till vilket pris....

-

Det här är en bok som förtjänar alla möjliga utmärkelser. Hade den hört till 2000-talet skulle jag ha nominerat den på den lista över de 10 bästa böckerna som nu cirkulerar.... men Maus är av tidigare datum.

Inga kommentarer: