måndag 21 december 2009

Berlin av Ales Steger



"Berlin är ett monster. Berlin är världens vackraste stad. Båda meningarna stämmer och stämmer samtidigt inte."

-

Jag har aldrig varit i Berlin- men det är en stad som lockar mig. När jag läser Ales Stegers essäer om den stora staden känns det som om jag själv vandrar längs gator och torg och som om Berlin kommer in under huden på mig. Essäen om "Museivaktsmuséet" t ex är helt obetalbart rolig- (och elak)-

" Som Museivaktsmuséets grande finale, kanske även som extranummer, skulle man ställa ut den kvinnliga vakten på Alte Nationalgaleries tredje våning. Mellan måleriska försök att närma den italienska renässansen och den tyska romantiken dånar det så att marmorn i pelarna skakar och flickorna rodnar på taveldukarna."

-

Steger vandrar genom Berlin- från vinter till vår- till höst.... från väderstreck till väderstreck. Han nämner fem yrken som är typiska för Berlin: ställningsbyggare, dryckesleverantörer , expressbud, författare och servitörer......"de har alla det gemensamt att de inte tillverkar något, att de bara flyttar på, tar isär och på nytt sätter ihop".

-

Historien om Berlins högsta berg "Teufelsberg" får en essä helt för sig själv (med all rätt).

-

Stegers bok är ingen reseskildring men jag skulle nog väldigt gärna vilja ta med mig hans bok inför en tripp till Berlin.......

Inga kommentarer: