fredag 4 december 2009

Seamus Heaney



När jag läser om mosslik (och det gör jag just nu) tänker jag också på den irländske poeten och nobelpristagaren Seamus Heaney.

-

Hans dikt "The Tollund Man" är mäktig... och lång läs den här. (från diktsamlingen "Wintering Out").

-

Heaney fick nobelpriset år 1995 och jag minns ännu hur upprymd jag kände mig- äntligen en irländare (igen) på podiet (och dessutom en lyriker- lyckan var fullständig).



Från Wikipedias sida hämtar jag följade rader- viktiga och utmärkande för Heaney:

"As he was born and educated in Northern Ireland Heaney has felt the need to emphasise that he is Irish and not British. For example, he objected to his inclusion in the 1982 Penguin Book of Contemporary British Poetry by writing: "Be advised, my passport's green / No glass of ours was ever raised / To toast the Queen.""

-

(Fotot hämtat från Wikipedia)

3 kommentarer:

Petter Malmberg sa...

Den australienska rockgruppen The Triffids har gjort en sång om ett mosslik "Jerdacuttup Man", som jag skrev lite om här.

Jag har två Heaney-samlingar hemma nu som jag börjat att bläddra i.

Ingrid sa...

Jag har lyssnat på "Jerdacuttup Man". Det är onekligen originellt med en låt om ett mosslik- (jag gillar den dessutom.... det är något irländskt över den (tycker jag...).

Petter Malmberg sa...

Åtminstone den låten har väl lite irlädskt stuk över sej.
Triffids blandade influenser friskt.

Många irländare åkte också en gång i tiden till Australien. Så irländskt inflytande i australiensisk musik är inte ovanligt.
Tre av Triffids medlemmar har namn som börjar antingen på Mc eller Mac.
Om deras förfäder var irländare eller skottar vet jag inte.