lördag 19 december 2009

Om DNA och vår släkthistoria


Det skrivs mycket om 2000-talets tio bästa böcker. Flera bokälskare och dito bokbloggare har lämnat sina förslag. Vixxtoria har en väldigt spännande bok med på sin lista- Brian Sykes "Evas sju döttrar" (The Seven Daughters of Eve). Den boken hade jag gärna listat också (men jag kommer inte att skriva någon lista).
-
Sykes hävdar att nästan alla Européer kan härleda sina rötter tillbaks till sju kvinnor - "urmödrar" - han har döpt dem till Ursula, Xenia, Helena, Velda, Tara, Katrine och Jasmine.
-
Jag vill gärna föra fram två böcker till som behandlar samma ämne- (ungefär i alla fall). För några år sedan såg jag ett mycket intressant program på National Geographic Channel- det handlade just om människans ursprung. En forskare - Spencer Wells- reste runt och samlade DNA på de mest gudsförgätna platser. Jag satt som klistrad vid TV:n- och jag blev givetvis otroligt nyfiken på mina egna rötter. National Geographic hade då ett så kallat "genographic project"- för en ganska rimlig peng kunde man skicka in lite "celler" och efter en viss väntan fick man ett resultat tillbaka. (Kvinnor kan bara följa urmodern - män har både "mitokondriemöjligheten" och "Y-kromosom-möjligheten "(så sabla orättvist :-). Hur som helst- Spencer Wells har skrivit en väldigt intressant bok om vår urtida historia- och hur vandringslederna har gått. Ibland blir det lite tekniskt - men det är ändå som en riktig detektivhistoria.
-
Bok nummer tre på min lista är Out of Eden av Stephen Oppenheimer. Här kan man läsa om bland annat Gravetti-kulturen (och Venus från Willendorf)- och var vi Européer egentligen kommer ifrån. En bok i samma anda som Spencer Wells'. En blandning av genetik, arkeologi och även klimatologi.

4 kommentarer:

Lustigkulle sa...

Intressant - noterar Spencer Wells för kommande läsning. En annan, bra bok på ungefär samma tema är "Gryning över Kalahari" av Lasse Berg. Jag har kommenterat den här: http://funnyhill.wordpress.com/?s=kalahari

(En ganska skeptisk kommentar trots 5 i betyg (?) Jag tycker faktiskt att den är mycket bra.)

Han hade ett sommarprogram där han berättar om samma ämne. Länk:
http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_sommar_i_p1_090722030027.mp3

Ingrid sa...

"Gryning över Kalahari"- den vill jag läsa. Tack för tipset. (Jag tackar dig också för det fina tipset om Lars Lerins "En liten konstnär"- den har jag läst och verkligen njutit av!

Anita sa...

Spennende! Jeg skriver Bryan Sykes og Spencer Wells på min "vil lese"-liste!

Ingrid sa...

Anita: Jag hoppas att du ska tycka om båda författarna!