onsdag 9 december 2009

De mest älskade tio.... enligt mig....

Hans på "Du är vad du läser" samlar in våra 10 svenska litterära favoriter. Jag får väl bekänna direkt att jag förmodligen är en tråkmåns. Det blir "di gamle" som får ståta med äran här (om nu mitt val ska associeras med just ära förstås... hm....). Jag läser inte särskilt mycket modern svensk litteratur. Jag har blivit väldigt präglad av en äldre herre med synnerligen god boksmak som brukade kommentera väldigt många nya svenska "upphöjdheter" med " Usch ,vad mycket skit det skrivs nuförtiden". Måhända jag är orättvis. (Det är jag säkert).
-
1. (givetvis, givetvis) Utvandrar-eposet av Vilhelm Moberg. Det finns inga böcker jag har läst så många gånger. Jag ser framför mig Karl Oskars far som säger "jag ska väl gå ut och se på mina söners likfärd" - jag ser också framför mig den mödosamma resan med briggen Charlotta af Karlshamn- och brytandet av ny mark där vid Ki chi saga.... mödor och slit- ett nytt liv- och farväl för evigt till det gamla.
-
2. Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf- därför att jag känner så med Jan i Skrolycka och hans kärlek till dottern Klara Fina Gulleborg. Av alla Selmas böcker är det denna som berör mig allra mest.
-
3. Hans Nådes Tid av Eyvind Johnson. Den stora tegelstenen (och jag som annars inte tycker om att läsa tegelstenar) om Karl den store och hans tid. Den gillar jag....
-
4. Gäst hos verkligheten av Pär Lagerkvist. Om kärleken till en mor.... så oerhört vackert skriven.
-
5. Nässlorna blommar av Harry Martinson- den store poeten skriver poetiskt om en svår barndom - men där finns hopp.....
-
6. Jag ligger i mörkret hos dig av Bo Setterlind. Lyrik måste jag ta med. Bo Setterlind är en mästare på finstämda dikter. Det är så vackert att man får tårar i ögonen.
-
7. Jag, Ljung och Medardus av Hjalmar Bergman. En rolig och sorglig bok med Love Arnfelt som huvudperson- med handling (i vanlig ordning) förlagd till Wadköping.
-
8. Hemsöborna av August Strindberg "Vad är det fôr markvardige svin som har lôpper i pälsen- jo det är väl värmlandssvin." (Jag vill särskilt påpeka att jag har värmländska rötter och att jag älskar Värmland!) Hemsöborna är också sönderläst av mig- många visa ord i den (och mycket roligt också för den delen).
-
9. Nattens ögon av Erik Blomberg. Erik Blomberg hör till en av mina favoritpoeter- han har gjort många fina översättningar också. Ur Nattens ögon hämtar jag följande mycket kända dikt:
GRAVSKRIFT
Här vilaren svensk arbetare.
Stupad i fredstid.Vapenlös, värnlös.
Arkebuserad av okända kulor.
Brottet var hunger.
Glöm honom aldrig.
-
10. Kärlek i tjugonde seklet av Hjalmar Gullberg - i denna diktsamling finns "Förklädd Gud".

6 kommentarer:

Petter sa...

Nattens ögon tillhör mina favoritdiktsamlingar.
Dikten "Fången" är nog den jag tycker bäst om.
"Härinne, dit en stråle/knappast tränger,/skall ljuset födas/som vårt mörker spränger."

Ingrid sa...

Så glad jag blir- jag är själv så förtjust i Erik Blomberg- och Nattens ögon var min pappas favoritdiktsamling också. "Fången" är verkligen otroligt vacker.

Vixxtoria sa...

Vilka härliga favoriter! Roligt med så mycket lyrik. Jag tycker mycket mycket om Gullberg och Setterlind, men Blomberg är en helvit fläck hos mig.

Ingrid sa...

Blomberg är en mycket fin lyriker. Tycker du om Gullberg och Setterlind kommer du säkert att tycka om Blomberg också.

Vixxtoria sa...

Ingrid: Jag har förstås redan noterat honom. Jag antar (men man ska inte vara för säker) att jag måste ha läst något av honom någon gång, men namnet har jag aldrig lagt på minnet. Tänk så spännande det är att man inte vet allting! (Och ännu mer spännande att det finns en massa bra saker man inte vet om. Hoppas bara man hinner få reda på det mesta innan man dör.)

Ingrid sa...

Du slår huvudet på spiken Vixxtoria- livet är spännande just för att det finns så mycket som man inte vet. Får man bara reda på en bråkdel av allt det man inte känner till innan man vandrar vidare ska man vara nöjd. :-)