tisdag 31 juli 2018

Rörelse och stillhet


Paolo Rumiz är journalist och författare till en stor mängd böcker - men tyvärr finns allt inte tillgängligt i översättning ( på svenska noll och intet). Rumiz är oftast på resande fot, i rörelse, men för några år sedan bestämde han sig för stillhet och flyttade tillfälligt ut till en fyr mitt ute i Medelhavet. Enda sällskapet var havet och fyrväktarfamiljen. Fyren var dessutom lyckligen befriad från internetuppkoppling och resultatet av Rumiz vistelse där ute i havet blev en bok i många korta kapitel. Den boken vill jag mycket gärna läsa. Under tiden griper jag mig an hans krönika om en förlorad värld eller kanske ska jag säga förlorade världar. I "The Fault Line" ( den enda av Rumiz böcker som översatts till engelska, för övrigt,) handlar det om sökandet efter "Mitteleuropa" i ett område sargat av krig och politiker som inte tänker/har tänkt längre än näsan räcker.


Inga kommentarer: