söndag 1 juli 2018

Nostalgiläsning


Det var någon gång i slutet av 1970-talet och jag pendlade med ett långsamt SJ-tåg fem dagar i veckan och ja, det blev många böcker lästa under den tiden. Pressbyråbutiken på Södergatan i Malmö hade ett hyfsat sortiment av engelska och amerikanska nyheter och jag tittade in ganska ofta. En av de böcker jag minns speciellt är Renata Adlers fragmentariska och ganska speciella roman "Speedboat" ( nog måste den ha översatts till svenska?)- tyvärr är minnet kort och jag har glömt det mesta av innehållet.

Sjuttiotalet var en rätt underlig dekad, en tid med många udda idéer och för min egen del en tid av ständig rörelse (mestadels bort från Sverige). Hur som helst, nu tänker jag läsa om och se om minnen kan återuppväckas. New York Review of Books har gett ut Renata Adlers roman på nytt och jag kunde inte motstå frestelsen ( mitt gamla ex. av boken har försvunnit under årtiondenas gång).

Vi skriver juli. Redan- och sommaren fortsätter att ila.


Inga kommentarer: