fredag 13 juli 2018

Po


Italiens mäktiga flod flyter i östlig riktning - i hela sextiofem mil. Från Turin till Venedig rinner vattnen och genom sex italienska regioner. Paolo Rumiz har färdats på olika typer av båtar längs Pos sträckning och denna resa har han dokumenterat i en bok ( som jag läser i tysk översättning eftersom jag tyvärr inte behärskar italienska).

Paolo Rumiz kommer från Trieste och enligt uppgift skriver han lite i stil med Claudio Magris ( som ju också hör hemma i denna stad). Jag har precis fått "Die Seele des Flußes" i mina händer och ser fram emot långsam läsning. Denna sommar går ingenting snabbt förutom tiden.

Själv har jag färdats via järnväg och färjor en hel del de senaste veckorna och det har blivit lite si och så med böckernas värld- verkligheten har tagit överhanden. Gott så. Tids nog kommer de korta och mörkare dagarna.


Inga kommentarer: