tisdag 26 september 2017

Poetiska essäer


Robert Hass är en amerikansk poet (Poet Laureate mellan 1995-1997). Han har också gett ut ett antal essäsamlingar och jag är rejält nyfiken på "What Light Can Do" från 2012. En av Hass favoritförfattare är Czeslaw Milosz och flera av essäerna i den här samlingen handlar om just Milosz.

En välskriven essä ska mer eller mindre tvinga läsaren till ett intensivt sökande i bokhyllan (bokhyllorna). Jag är tämligen övertygad om att "What Light Can Do" kommer att ge mig rejält med sysselsättning framöver och det ser jag fram emot.

"All the new thinking is about loss.
In this it resembles all the old thinking.
The idea, for example, that each particular erases
the luminous clarity of a general idea."

Från dikten "Meditation At Lagunitas" av Robert Hass

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

hihi, jag är så lyckligt lottad som kan springa till bokhyllan och leta :)

Hanneles bokparadis sa...

eller så trycker jag beställning till biblioteket, går 500 meter

Hanneles bokparadis sa...

och ibland köper jag en intressant bok och går 100 meter till brevlådan :)