fredag 8 september 2017

En engelsk berättare

Arnold Bennett (1867-1931).

Jag har fått tag på en roman av den engelske författaren Arnold Bennett och det var ett kärt återseende. Det är många år sedan jag läste " Anna of the five Towns" och handlingen har jag bara vaga minnen av. Bennett hade sitt hjärta i "The Potteries", det vill säga i området kring Stoke-onTrent ( han var född i Hanley, en av de "fem" städerna, som egentligen är sex). I England har Bennett aldrig blivit bortglömd och flera av hans böcker har blivit gjorda till populära TV-serier. Här i Sverige har han blivit mera styvmoderligt behandlad och den enda svenska översättning av Anna of the Five Towns jag har kunnat hitta daterar sig till 1921.

Min utgåva av "Anna" är en gammal Penguin från 1967 och det var då man firade hundraårsminnet av författarens födelse. " A brilliantly detailed picture of life in the Potteries; a tightly knit story of the destructive forces of evangelism and industrial expansion at work in a small community".


Statyn av Arnold Bennett hittar man utanför The Potteries Museum i Hanley. (Fotot är lånat).


1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

Grand hotell Babylon har jag i bokhyllan