tisdag 19 september 2017

Ett helt sekel


Ett liv som nästan blev ett helt sekel och som ramade in det turbulenta 1900-talet. Jag tänker på Czeslaw Milosz(1911-2004,Nobelpriset i litteratur 1980) och hans författarskap. En gåtfull man som Andrzej Franaszek försöker fånga in i sin biografi. En biografi som har lovordats mycket och som jag känner att jag måste läsa. Jag tänker mest poesi när jag hör Milosz namn men han var också en mästerlig essayförfattare ( jag har mycket kvar att utforska).

What does it mean av Czeslaw Milosz

It does not know it glitters
It does not know it flies
It does not know it is this or that.

And, more and more often, agape,
With my Gauloise dying out,
Over a glass of red wine,
I muse on the meaning of being this not that.

Just as long ago when I was twenty,
But then there was a hope I would be everything,
Perhaps even a butterfly or a thrush, by magic.
Now I see dusty district roads
And a town where the postmaster gets drunk every day
Melancholy with remaining identical to himself.

If only the stars contained me.
If only everything kept happening in such a way
That the so-called world opposed the so-called flesh.
Were I at least not contradictory. Alas.

2 kommentarer:

Inre exil sa...

Du har rätt i att han är en fantastisk poet. Jag läser honom med jämna mellanrum. Ändå kan jag inte låta bli att framhäva hans prosa. Essäerna är i särklass, hans reflektioner kring europeiskt och judiskt inte minst. Hans politiska verk är ännu idag framstående exempel, som när han tar sig an det totalitära i uppgörelsen med såväl nazism som kommunism. Han var och förblir en av de allra största européerna i vår geografiskt omedelbara närhet. Trots att han valde att leva i USA!

Ingrid sa...

Thomas: Tack för dina rekommendationer. Jag har precis i dagarna skaffat en av Milosz essaysamlingar. Jag kommer att läsa med stort intresse. Han ter sig verkligen som en oerhört viktig tänkare.