torsdag 16 mars 2017

En försvunnen värld

Blackfeet

James Welch var en författare med rötterna i den amerikanska urbefolkningen och stammen Blackfeet. Han föddes (1940) och dog (2003) i Montana. Idag har Welchs romaner klassikerstatus och de två mest kända torde vara "Fools Crow" (Drömmen om Pikunis/Indianens dröm) och "Winter in the  Blood", den senare boken har även blivit filmatiserad. Jag har inte läst något alls av James Welch men det tänker jag råda bot på. "Fools Crow" har handlingen förlagd till 1870. Det amerikanska inbördeskriget är slut och en massa nu arbetslösa generaler med flera skickas västerut för att "lösa indianfrågan". Så försvinner en kultur så gott som helt.




Louise Erdrich (f.1954) har fått en hel del av sina böcker översatta till svenska. Även hon har rötter i den amerikanska urbefolkningen (Chippewa). Hennes senaste roman "LaRose" handlar om ett barns död genom en vådaskjutning och hur den olycklige skytten betalar genom att offra sin egen son. Jag hoppas på svensk översättning och under tiden har jag "LaRose" på min ständigt växande önskelista.

Inga kommentarer: