måndag 20 mars 2017

Porträttkonstens historia

Julia Duckworth fotograferad av Julia Margaret Cameron

Jag försöker just nu balansera den tunga och mycket innehållsrika boken "The Face of Britain- the Nation through its portraits"  på mina knän. Ja, hur bär man sig åt för att läsa tegelstenar ? Det är historikern Simon Schama som har författat och det går inte att sträckläsa. Elefanter ska som bekant ätas i delportioner. Inte heller känns det rätt att läsa kronologiskt så jag hoppar friskt mellan sidorna. Nu har jag har jag hamnat i  det kapitel som fått rubriken "Alice in the aftertime" och mycket handlar om fotograferingskonstens begynnelse. (Lewis Carroll/Charles Dodgson var också en skicklig fotograf).

Margaret Camerons (1815-1879) bilder är dock de som fängslar mig mest för hon lyckas på något sätt fånga själen hos de personer hon avbildar. På fotot ovan blickar Julia Duckworth (senare Julia Stephen och mor till Virginia Woolf) rakt in i kameran. Kanske ägnade Margaret extra mycket tid åt det här porträttet för Julia Duckworth var hennes systerdotter.


Inga kommentarer: