onsdag 22 mars 2017

En gul pingvin från Rathfarnham

Alexander Woollcott (1887-1943)

Rathfarnham är en förort till Dublin, om det är någon som undrar och den gula pingvinen är en del av Penguin Books utgivning från 1930-talet. Gult omslag stod för "miscellaneous" och dit räknades kåserier och reportage skrivna av bland andra Alexander Woollcott. "While Rome Burns" är titeln på boken jag har på mitt läsbord nu (den har tidigare haft sitt hem i ett antikvariat i Rathfarnham).

Alexander Woollcott skrev för tidskriften  The New Yorker och han var känd för sin vassa tunga och det som kallas för "vitriolic wit". Sin storhetstid hade han under 1920-1930-talen och han var mycket god vän med Dorothy Parker och Harpo Marx. Idag är Woollcott tämligen bortglömd men flera av hans citat har blivit odödliga, som till exempel:

All the things I really like to do are either immoral, illegal or fattening.

There is no such thing in anyone's life as an unimportant day.

"While Rome Burns" blev en bästsäljare på sin tid och består av en samling artiklar och recensioner med stor "innehållsspridning".


Just nu är jag fördjupad i berättelsen om hur Woollcott lyckades (med stort besvär) få tag på en kopia av Arnold Böcklins målning "Der heilige Hain" . Det hela är mycket underhållande och med ett oväntat skutt in i framtiden. Jag ser fram emot den fortsatta läsningen och konstaterar att gamla böcker har fortsatt stort värde. Åtminstone för mig.



Inga kommentarer: