tisdag 13 januari 2009

Den 7:e porten av Richard Zimler



Av en ren händelse fick jag syn på den här boken på biblioteket. Jag har läst 100 av nära 600 sidor- den verkar mycket lovande.

Jag plankar en bit av boken (som var upplagd på AdLibris)- detta är från kapitel 11.

"Tjugotusen böcker bränns av universitetsstudenter på Opern-plats i Berlin den tionde maj. Sigmund Freud, Max Brod, Alfred Döblin, Klaus Mann, Peter Altenberg, Oscar Blumenthal, Richard Beer-Hoffmann.Om du inte känner till alla dessa namn, så lyckades nazisterna förvandla mer av vår kultur till aska än du kanske vill erkänna."

Många fler författares böcker brändes än så (min kommentar)- man brände Heines böcker, Erich Kästners... (Kästner var själv åsyna vittne till bokbålet). Jag återkommer med tankar om den här boken.

Inga kommentarer: