lördag 31 januari 2009

Dora Maar




Jag har läst ut Britt Ståhlberg Norées bok om Dora Maar och Picasso- med undertiteln "En kärlek i ljus och mörker". Jag tänker inte recensera boken för jag tror att den har fått tämligen mycket press och jag känner mig också ganska mätt på biografier för närvarande. Jag vill bara sammanfatta med att boken absolut är läsvärd enligt mitt tycke.

En prosadikt av Dora från 1942:

"I dag, i ett annat landskap denna söndag i slutet av månaden mars 1942 i Paris, är tystnaden så stor att burfåglarnas sång låter som väl synliga små lågor. Jag är förtvivlad. Men låt oss lämna allt detta. "
Nicole Avrils bok om Dora hittade jag när jag letade på AdLibris- nu funderar jag lite på om jag skulle läsa den också... Dora Maar var en intressant kvinna.




Inga kommentarer: