söndag 29 januari 2012

Författaröden i essayform

Daniel Hjorth har kommit ut med en ny essaysamling " Mixture"- jag har inte läst ännu men jag vet att detta är en bok jag vill ha i mina hyllor. Daniel Hjorths sätt att skriva tycker jag mycket om- och hans val av författare och övriga personligheter brukar alltid vara mycket spännande. I den här nya samlingen finns berättelser om Hans Fallada, Lord Haw-Haw, Virginia Woolf och många fler....
Essaysamlingen "Flyktigt" kom ut 2005 och finns bara att få på bibliotek/antikvariat numera. I"Flyktigt" läste jag och lärde jag mycket om väldigt många författaröden i framför allt 20- och 30-talens Europa. Jag hittade också vägen till "nya" (dvs gamla och bortglömda) författare genom Daniel Hjorths försorg. Jag tycker att han är en essaykonstens mästare.....


3 kommentarer:

...med näsan i en bok... sa...

Tack för tipset! Och vilket otroligt fint omslag!

Mrs Calloway sa...

jag giar också omslaget och tackar för tipset. beställer på bibl för att se om det blir inköp. gillar essäer.

Ingrid sa...

Med näsan i en bok: Visst är omslaget fint. Jag ser så fram emot att läsa den här boken!

Mrs C: Jag hoppas att boken köps in. Jag tycker också väldigt mycket om essäer- man brukar lära sig så mycket av att läsa sådana :-)