lördag 14 januari 2012

Latmasken ligger i...

Jag nästan spyr åt min egen präktighet. Jag skriver i min "Moleskine Book Journal"- och antecknar som aldrig förr. Vi får väl se om entusiasmen varar året ut. Ingen ska anklaga mig för skönskrift-det har jag haft många år på mig att vänja mig av med. Det går inte att skriva vackert när man ska skriva snabbt på samma gång (föreläsningsanteckningarna från flydda tider är största boven men även den lärarinna jag hade i ämnet "välskrivning" i småskolan. Henne gillade jag att reta nämligen och det gjorde man bäst genom att använda en egen variant av skrifttecknenas utformning - en då icke godkänd sådan, givetvis.) (Jag kan fortfarande höra "Fröken" U:s pipiga och gälla röst - när jag vill.)

Välskrivning lär väl ungarna slippa idag. Det ska de banne mig vara tacksamma för, säger jag som minns just de lektionerna med obehagsrysningar.

4 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Jag har också en sådan där. Jag försöker skriva i lite om varje bok jag läser. Jag har precis börjat men jag tror att anteckningarna kan vara av värde när man vill gå tillbaka och se vad man egentligen tyckte om en bok.
Välskrivning nej det behövs inte idag när det finns datorer som gör jobbet. Dessutom är det väl bara du som läser dina anteckningar?

mimmimarie sa...

Jag tycker ändå det är lite synd att eleverna idag inte lär sig skriva vackert. Det är ett hotat kulturarv som våra barn inte kan föra vidare. Också trist att många unga idag inte kan läsa vad deras mor- och farföräldrar har skrivit.

Hanneles bokparadis sa...

Roligt att läsa sina anteckningar, men jag är dålig på det.

Ingrid sa...

Nattens bibliotek: Jo, man ska nog anstränga sig med att skriva ner sina tankar om det man läser- även om det bär emot för mig som har så dåligt med tålamod... Idag har datorerna tagit över- det är då visst och sant....

Mimmimarie: Att man ska lära sig läsa skrivstil tycker jag är självklart- det jag mest reagerar på är sättet som det där ämnet lärdes ut på. Det blev ett tvång- man skulle in i en viss mycket begränsad fålla och då blir det fel. Jag önskade mig mera kreativitet.... tänk om man hade fått lära sig att tyda gamla handstilar t ex- ....

Hannele: Ja, jag får tvinga mig själv- varje gång jag har läst klart, men det är nog en nyttig disciplin.