lördag 7 januari 2012

Det kommer inte att bli lätt....

Nu har jag gjort en första "egna"gallring bland alla titlar i Panache-serien. (Det kommer att bli flera). Redan nu kan jag konstatera (som väntat) att det kommer att bli svårt att få tag på åtskilliga av de här böckerna men tack och lov finns ju de flesta av dem på bibliotekens magasin.

En författarinna som genast har väckt mitt intresse är Marie Redonnet . Två av hennes böcker finns översatta till svenska (båda i Panache-serien)- de är inte omfångsrika- cirka 100 sidor var.

Om Marie Redonnet vet jag inte mycket- men hon är född 1948 och har skrivit en avhandling om Jean Genet. Hon är numera bosatt i Marocko men har varit gästföreläsare i USA (och det är nog därför man kan återfinna flera av hennes verk i engelsk översättning).

Jag har hittat en lång och intressant intervju av Marie Redonnet gjord av Tuva Korsström- Marie Redonnet säger bland annat att Marguerite Duras och Samuel Beckett är hennes andliga morföräldrar. I intervjun berättar hon också om romanerna "Rose Mélie Rose" och "Splendid Hôtel" (de två böcker som finns i svensk översättning).

En intressant kvinna och ett likaledes intressant författarskap. Hennes böcker står högt upp på min "vill läsa"-lista.

Inga kommentarer: