onsdag 11 januari 2012

Benito Pérez Galdós

Benito Pérez Galdós (1843-1920) - företrädare för realismen i spansk litteratur. Den mest kända av hans romaner är nog "Fortunata och Jacinta". För inte alltför länge sedan visades den här boken i serieform på svensk TV och det är säkert därför det finns en svensk översättning från så sent som 1992 (numera bara på bibliotek och antikvariat).

Två hustrur : Fortunata och Jacinta / Benito Pérez Galdós ; i översättning av Peter Landelius
Pérez Galdós, Benito, 1843-1920 (författare) .

Tegelstensvarning är befogad men jag minns serien som mycket välgjord och jag missade inte ett enda avsnitt. Jag har däremot inte läst boken- men det borde jag nog göra.


Den senaste engelska utgåvan är från 1988- och den är inte lätt att få tag på den heller, som det ser ut. Läs mera om romanen hos "The Neglected Books" . För den som är lycklig nog att behärska spanska är urvalet säkert ett helt annat.....

2 kommentarer:

Jørn Roeim sa...

Ja, du burde lese boken! En stor leseopplevelse. Den iberiske halvøya er bare ett av de områdene i Europa som er fullt av skjulte litterære skatter; Øst-Europa er et annet.

Ingrid sa...

Tehme Melck: Jag ska läsa. Jag kommer att beställa den svenska utgåvan på biblioteket. Du har alldeles rätt- den iberiska halvön dräller av författare värda att föra fram i ljuset- precis som Öst-Europa. Jag hittade väldigt mycket intressant under min "resa"i det gamla Galizien förra året- mer finns att upptäcka....