onsdag 2 oktober 2019

The earth is all I know of wonder

Mount Kathadin, Maine. Marsden Hartley.

Konstmuséet Louisiana i Humlebaek bjuder på en utställning av den amerikanske konstnären Marsden Hartley (1877-1943). Jag hade svårt att slita mig från tavlorna som fyller flera rum i det stora muséet och sällan har jag blivit så berörd. Hartley föddes och dog i delstaten Maine men han var en rastlös själ och stannade inte länge på en och samma plats och det bär hans konst också vittne om. Berlin, New York, Provincetown, New Mexico, Nova Scotia, Provence...

Hartley var också poet och på utvalda platser fanns ett urval av hans dikter upptryckta. Tyvärr är Hartleys diktsamlingar i princip omöjliga att få tag på idag och jag är glad att jag hade kameran med mig.


Hummerfiskare från Maine.

For wind they drank the ocean-
for bread they ate their own despairs;
counsel from the moon was theirs
for the foolish contention——
(Från dikten Fisherman’s last supper av Marsden Hartley).



Eight Bells Folly: Memorial to Hart Crane, 1933.

Inga kommentarer: