onsdag 12 april 2017

Påskläsning

Edvard Brandes


Under påsken brukar många läsa deckare men jag kommer att gå mot just den strömmen och jag har  provianterat en del äldre litteratur på biblioteket. Jag hade tänkt ta itu med "Fru Marianne" av Victoria Benedictsson, den bok som Georg Brandes kallade "en dameroman" och som hans bror Edvard skrev en nedgörande recension om.  " Fru Mariannes författarinna har låtit sig nöja med livets blankaste ytskikt, och de små krusningar som spelar över denna stilla sjö framställer hon med orätt som verkningar av lidelsernas stormar. Fru Marianne för inte litteraturen ett tuppfjät framåt, i så 
måtto som det annars är litteraturens sak att säga sanningen om de ting som vetenskapen icke omfattar."

Den sköra Victoria orkade inte med de hårda omdömena, hon var trött, sliten och deprimerad när hon tog sitt liv på hotell Leopold i Köpenhamn i juli år 1888.

Stig Claesson

En inte fullt lika gammal bok (men magasinerad var den) är Stig Claessons "Vad man ser och hedrar" från 1998. Stig Claesson (1928-2008) eller "Slas" var både konstnär och författare och han har en mycket speciell stil. Många böcker hann han med under sitt relativt långa liv. I " Vad man ser och hedrar" får man följa Slas under ett år i en ödsligt belägen stuga någonstans i Västergötland. Dagliga betraktelser, filosofiska funderingar, minnen och citat från många dikter blandas och blir till en synnerligen läsvärd anrättning.

Någon långtråkig påsk lär det inte bli för min del.

6 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

bra val, vi får se om familjelivet tillåter nån läsning, nu ska jag hämta påskvörtbröd med russin och fika med min mor, i morgon hjälper jag axelopererad son med småttingar... sen har jag lovat fixa finsk-rysk påskefterrätt.... ska till biblioteket och hämta en bok nu.

Ingrid sa...

Det låter som en intensiv påskhelg för din del, Hannele. Din finsk-ryska påskefterrätt blir jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Vanlig söt vetedeg i botten på långpannan, lite kanter, fylls med kvarg smaksatt med socker, pressad citronsaft, rivet skal, vaniljsocker, äggula, russin... smaka av, kanske ett par tsk potatismjöl om vattnigt av citronsaften. I ugn ca 22 minuter, sött och surligt, kusin till rysk pasha - rahkapiirakka. Snart klar, jättegott till kaffet, i lagom stora fyrkanter, man vill ta flera!

Hanneles bokparadis sa...

man kan bli mer rysk och hoppa över degen och bjuda bara på fyllningen i efterrättsskålar. Gula russin är fina för svenskar som är rädda för russin... jag hade med även korinter och muskatarussin. Råsocker, farinsocker... kanske lite rom? Whisky?

Ingrid sa...

Tack, Hannele. Ska prova ditt recept! (Jag tycker om russin). Ett mycket annorlunda bakverk!

Hanneles bokparadis sa...

jag la ut recept här:
http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/04/rahkapiirakka-till-pask.html