tisdag 25 april 2017

Housman Country

The Wrekin i Shropshire (lånat foto).

On Wenlock Edge the wood's in trouble ;
His forest fleece the Wrekin heaves;
The gale, it plies the saplings double,
And thick on Severn snows the leaves.

Raderna kommer från Alfred Edward Housmans diktsamling "A Shropshire Lad" från 1896. Odödlig poesi som jag tänker fördjupa mig i mera så snart jag fått tag på Peter Parkers bok "Housman Country", en bok som helt tillägnas detta Housmans mest berömda verk. Englands natur och Englands historia sett genom romantisk poesi- det kan jag inte motstå.


3 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

det hade väl bara varit dumt att ens försöka motstå den här, Ingrid. jag får nog ge mig den i födelsedagspresent. tack för tips!

Ingrid sa...

Mrs C: Jag ser verkligen fram emot att läsa den hör boken.

Hanneles bokparadis sa...

lockande