måndag 15 februari 2010

Tema-trio Öst-Europa


(Kyrkan på blodet i St Petersburg).
Lyrans tema-trio denna vecka har ämnet "Öst-Europa".
-
Jag bidrar med lyriker den här gången.
-
Först ut blir
1. Nobelpristagaren Wislawa Szymborska med sin sparsmakade poesi - ofta så fokuserad på människans villkor, "la condition humaine". Från diktsamlingen "Nära ögat" hämtar jag detta:
-
Somliga gillar posei
Somliga-
alltså inte alla.
Inte ens de flesta, bara ett mindretal.
Om man inte räknar skolorna där de måste,
och poeterna själva,
så går det väl två såna på tusen.
-
Gillar-
men gillar gör man också makaronibuljong,
man gillar komplimanger och blått,
man gillar sin gamla sjal,
man gillar att hålla på sitt,
man gillar att klappa hunden.
-
Poesi-
fast vad är poesi för nånting.
Månget vingligt svar
har getts på den frågan.
Och jag vet inte och vet inte och håller mig i det,
som i ett räddande täcke.
-
2. Marin Sorescu gick ur tiden 1996. I diktsamlingen "Stege till himlen" (utgiven av Ellerströms förlag) tar han farväl till livet på ett stoiskt och mycket vackert sätt.
-
Stege till himlen
-
En spindeltråd
hänger från taket
precis över min säng.
-
Varje dag märker jag
hur den kommer allt längre.
Man skickar mig till och med
stegen till himlen, säger jag.
Man skickar mig den från ovan.
-
Även om jag magrat oerhört mycket
-jag är bara skuggan av vad jag en gång varit-
tycker jag ändå att min kropp
är för tung
för denna bräckliga stege.
-
Själ, gå före du. Sakta! Sakta!
-
3. Jevgenij Jevtusjenko tillhör en av mina diktar-favoriter. Jag såg och hörde honom deklamera sina mest kända dikter en gång i Göteborg. Det glömmer jag aldrig. Passion, intensitet, glöd... ingen kan läsa dikter som Jevtusjenko. Ingen.
-
Ur diktsamlingen Babij Jar och andra dikter (från 1963, Bonniers förlag) hämtar jag några rader ur dikten "Stalins arvtagare":
-
--- Men att Stalins arvtagare
drabbas av hjärtattacker
stundom idag
är det ingenting märkligt i.
De har svårt att stå ut
med en tid
då lägren står tomma,
men salarna fylls,
där poeterna
läser sin poesi.
-
Att aldrig slå sig till ro
är vad Partiet bjuder.
Att lugna mig...
vad ni än säger,
jag kan inte det.
Så länge arvtagare till Stalin
finns kvar på jorden,
är Stalin
för mig alltjämt kvar
i Mausoléet.
-

2 kommentarer:

Lilla O sa...

Wislawa Szymborska har jag läst och gillar det verkligen. De andra två har jag dock inte läst ännu. Tack för tipsen!

Ingrid sa...

Szymborska tycker jag också så mycket om- Sorescu har jag bara lyckats hitta en diktsamling av- men "Stege till himlen" är så sorgligt finstämd... den berör verkligen. Jag blev glad att hitta en poet från Rumänien i svensk översättning.