fredag 5 februari 2010

Harold Pinter


Efter att ha njutit av Antonia Frasers vackra kärleksförklaring till sin make och livskamrat Harold Pinter tänkte jag att det kunde vara dags för mig att läsa och läsa om några av Pinters pjäser. Jag har hittat två böcker utgivna på Ersatz förlag- "Tolv gånger Pinter" och
"Nio gånger Pinter". (Båda böckerna fanns på "mitt" fantastiska lilla bibliotek).
-
Absurd teater plus realism- inspiration från Beckett, Ionesco och Ibsen. De pjäser som jag är mest intresserad av är "The Birthdayparty", "The Caretaker" och "The Homecoming".

3 kommentarer:

Bai sa...

Pinter er neste på nobelprislista mi. Kanskje eg skal sjå å nytte anledninga og lese ho saman med deg?

Ingrid sa...

Det vore mycket trevligt!

Bai sa...

Eg har bestilt The birthday party and other plays frå biblioteket nå. Eg skal hente ho i kveld.