onsdag 10 februari 2010

Lycka är


att mitt ibland alla chick-lit-böcker (och allehanda dåliga deckare - och jag läser gärna deckare men inte ALLA typer) hitta en bok av Ryszard Kapuscinski. Jag trycker boken till mig och känner på den- den är liten och behändig i formatet också- med "inbyggt bokmärke". Perfekt att ta med sig på en resa eller bara som pendlingslitteratur. (Och om det var någon som kände till resandets konst så var det Kapuscinski).
-
"Reporterns självporträtt" kommer jag att läsa lite grann som Kapuscinskis testamente och det känns oerhört sorgligt att hans penna inte längre antecknar och skriver.
-
Är inte detta lockande, så säg....
-
" Jag är född i Polesien. Jag är egentligen en människa utan rötter. Från min lilla födelsestad, Pinsk, började jag vandringen. Som barn vandrade jag kriget igenom. Vi var ständigt på flykt: först i Pinsk över till den tyska sidan, sedan flydde vi för tyskarna. Jag började mitt vandrande när jag var sju år gammal, och vandrar gör jag än idag." (1992)

3 kommentarer:

Søren sa...

Hvor har du udsøgt smag...den ligner nemlig min :-)

Kapuscinski skriver som en drøm. Jeg tillader mig at henvise til min egen blog: http://sorensbogblog.blogspot.com/search/label/Kapuscinski%20Ryszard

lustigkulle sa...

Grattis till det fyndet! - Mitt exemplar ligger på nattduksbordet sen i höstas.

Ingrid sa...

Sören- tack :-) och visst skriver Kapuscinski som en dröm.... man vill inte att det ska ta slut.

Lustigkulle: Jag kommer att ha denna fina lilla (och stora) bok nära mig för all framtid känns det som.