måndag 4 maj 2009

Tematrio- Hembygden

Malmö Stadsteater. Foto: Ronny Bergström
-
Malmö är min hemstad men jag bor numera söder om landsvägen. Det Malmö jag växte upp i finns inte längre (och jag längtar inte tillbaka.)
Tre författare från min hembygd... jag sträcker mig lite utanför Malmös gränser....
-
1. Jacques Werup är förvisso en son av Malmö- han är både lyriker och skönlitterär författare (och musiker). Hans bok "Hemstaden" handlar om just Malmö och i den finns mycket som jag kan nicka igenkännande åt... hans dikter från Österlen är jag mycket förtjust i- Werup har också ett underbart sinne för humor. I en av hans böcker skildrar han hur han efter en utrikes resa är på väg hem och det första han ser på Ystadfärjan är en bil med dekalen "Veberöds gymnastikförening ger livet mening"- .......
-
2. Anders Österling (är inte född i Malmö men han tillbringade många av sina somrar söder om landsvägen)- han var under många år Svenska Akademins ständige sekreterare. Hans naturlyrik älskar jag.
-
Kring skepp och gravskepp glittrar böljeskummet
mångtusenårigt och mångtusenmila,
och tiden byter hälsningar med rummet
i seglens rörelse och blockens vila,
och marken strör sin blom
kring stentung ålderdom,och lärkan slår,
och Skånes somrar ila. (sista versen av Ales Stenar)
-
3. Hjalmar Gullberg- ännu en Malmöit- en av de finaste poeterna Sverige har frambringat. Här några strofer ur "Förklädd Gud"
Än vandra gudar över denna jord.
En av dem sitter kanske vid ditt bord.
-
Tro ej att någonsin en gud kan dö.
Han går förbi dig, men din blick är slö.
-
Han bär ej spira eller purpurskrud.
Blott av hans verkan känner man en gud.
-
Den regeln har ej blivit överträdd:
är gud på jorden, vandrar han förklädd.

3 kommentarer:

Bai sa...

Hjalmar Gulberg har eg også rukket å bli glad i. Fekk lyst å lese meir av han nå.

Lyrans Noblesser sa...

Snart kommer jag nog att börja läsa mer lyrik än Fröding. tyckte mycket om Gullbergs strofer.

Ingrid sa...

Förklädd Gud är något av det vackraste som skrivits i lyrikväg (tycker jag). Jag har också skivan (en LP) med Lars Erik Larssons tonsättning- och Lars Ekborg reciterar....