lördag 2 maj 2009

Jag är på resa i Rumänien.....






Förutom de två avbildade böckerna har jag Michael Palins bok om "New Europe" bredvid mig.... Det blir valda delar ur samtliga - och allt detta för att jag bättre vill kunna förstå Herta Müller och hennes värld.
-
Balkan-halvön har alltid varit en krutdurk- en mycket svår del av Europa att hantera för vem det vara må (som vill bestämma).

Robert Kaplan är amerikan och Misha Glenny är engelsman (precis som Palin)- så de ser naturligtvis länderna med blicken från väster- trots det tycker jag att alla dessa böcker verkar vara både seriösa och välskrivna. Det är en stor konst att kunna skriva historia så att det är källtroget och inte minst av allt- njutbart för läsaren. Peter Englund behärskar denna konst (Herman Lindqvist gör det inte).

Omläsning av Balkan-trilogin av Olivia Manning står näst på tur.

Inga kommentarer: