söndag 3 maj 2009

Rumänien


Jag har kommit en bra bit in i "Hjärtdjur" av Herta Müller. Boken kommer att bli utläst snart och den ger mersmak så jag har beställt ytterligare en bok av Müller från AdLibris.
-
Jag läser samtidigt i Misha Glennys bok "The Balkans" (mycket bra bok!) om Rumäniens historia. Efter att ha yttrat sig MOT Sovjetunionens inmarsch i Tjeckoslovakinen 1968 (och det gjorde att han vann en hel del poäng i väst) drogs Ceausescu mot Nord-Korea, Folkrepubliken Kina och Nord-Vietnam (Ceausescu beökte dessa länder 1971 tillsammans med sin hustru Elena). Han verkar ha drabbats av storhetsvansinne efter detta och han formulerade ihop "de 17 teserna". Jag citerar Glenny: "The theses shocked the generation of Romanian writers and artists who had eagerly exploited the liberal atmosphere of the 1960s.-- The theses were indubitable a call to place art in the service of the Party." Etniska minoriteter började förföljas. Den hemliga polisen "Securitate" fick ökad makt. (Ett exempel som ges är att innehavet av en skrivmaskin skulle registeraras hos hemliga polisen).
-
År 1987 började det dock dra ihop sig till svanesång för den rumänske diktatorn- Gorbachev lät förstå att han inte gillade Ceausescus politik- och år 1989 började upproren (med start i Timisoara) som ledde till slutet på denna fruktansvärda epok i Rumäniens historia. Det ligger något mycket symboliskt i att diktatorn och hans hustru blev avrättade på juldagen samma år.
-
Rumäniens historia är fylld av stort lidande. Min respekt för författare som orkar skriva under sådana hemska förhållanden är enorm.

Inga kommentarer: